12 nädal: Positiivne näide Bookingu veebilehest ja negatiivne näide Tallinna veebilehest
Veebilehe kasutatavus on üks olulisemaid tegureid, mis määrab selle, kas kasutaja suudab soovitud toimingud kiiresti ja mugavalt lõpule viia või mitte. Taanlane Jakob Nielsen on kasutatavuse selgitamisel loonud raamistiku, mille viis peamist komponenti on: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, veakindlus ja rahulolu. Hea veebileht toetab kasutajat kõigis neis aspektides.
Positiivne näide Booking.com
Bookingu veebileht on suurepärane näide veebidisainist. Õpitavuse
poolest on kasutajakogemus lihtne ja loogiline. Sisesta sihtkoht, kuupäevad ja
inimeste arv ning vajuta “Otsi”. Leht suunab kasutaja loomulikult edasi
peamiste funktsioonideni, ilma et oleks vaja eraldi juhiseid lugeda.
Tõhusus tuleb eriti selgelt esile
pärast esmast otsingut. Tulemusi saab koheselt filtreerida hinna, reitingu või
kauguse järgi, ning seda kõike ilma lehelt lahkumata. Protsess on kiire ja
sujuv ka mobiiliseadmetes, mis toetab kasutajate vajadusi erinevates
olukordades.
Meeldejäävus avaldub siis, kui
kasutaja tuleb lehele tagasi. Varasemad otsingud, tuttav kujundus ja selge
navigatsioon aitavad kiirelt orienteeruda. Pole vaja uuesti õppida, kuidas
lehte kasutada. Kõik toimib ootuspäraselt ja loogiliselt.
Veakindlus on lahendatud
läbimõeldult. Kui näiteks kuupäevad jäävad sisestamata või sihtkoht on
ebaselge, siis annab süsteem sellest koheselt märku teatega. Kasutajat
suunatakse kohe samas vaates probleemi lahendama, vältides segadust ja
katkestusi.
Rahulolu tuleneb sellest, et kogu
kasutuskogemus on kiire ja arusaadav. Leht reageerib kiiresti ning näitab, et
arvestab kasutaja vajaduste ja eelistustega.
Negatiivne näide tallinn.ee veebileht
Kui rääkida kasutajasõbralikust
veebidisainist, siis Tallinna linna koduleht kahjuks
seda tiitlit ei kanna. Ehkki lehel on rohkesti olulist teavet linna teenuste ja
sündmuste kohta, on selle ülesehitus kui kasutajale pigem segane. Jakob Nielseni
meeldejäävuse seisukohast vaadates, kui ma tuleksin siia lehele tagasi kuu aja
pärast ja otsiksin informatsiooni, siis küsimus kas ma leian sama kiiresti
eelnevalt otsitud info ülesse, on küsitav.
Üheks peamiseks kasutatavuse
probleemiks Tallinna kodulehel on selle visuaalne ülesehitus ja kujundus, mis
mõjutavad otseselt kasutaja rahulolu. Pealehe värvivalik ja kujundus ei toeta
mugavat navigeerimist ega kutsu infot otsima. Sinine värv domineerib ja karjub
vastu juba niigi kirjule vanalinna taustapildile. Tulemuseks on visuaalselt
üleküllastunud vaade. Otsinguvalikud on paigutatud liiga tihedalt, ilma
“hingamisruumita”, mistõttu on raske keskenduda. Taustaks sobiks paremini
ühevärviline ja neutraalsem pilt, mis ei konkureeri esiplaanil oleva sisuga.
Hetkeline visuaalne lahendus jätab mulje, nagu leht üritaks korraga liiga palju
öelda, mistõttu on raske üldse kuhugi klõpsata. Selline visuaalne koormus mõjub
väsitavalt ja võib juba esimesel hetkel kasutaja eemale peletada.
Tallinna linna lehe alammenüü
ülesehitus ei toeta esmakasutaja loogilist orienteerumist nimelt õpitavuse
seisukohast. Menüü on jaotatud kategooriateks, kuid nende sisuline kattuvus ja
üldsõnaline keelekasutus muudab orienteerumise keerukaks. Mulle hakkas lehega
tutvudes silma näiteks kategooria „Kultuur, sport ja vaba aeg“, kuhu on
koondatud ka sellised teemad nagu „Avalik kogunemine – load ja kooskõlastused“
või „Ööelu“, mis ei ole esmapilgul seotud spordi või huvitegevusega. Selline
üldsõnaline ja vahel isegi ootamatu kategooriate jaotus pidurdab uue kasutaja
õppimisprotsessi. Selle asemel, et kiirelt mõista, kus vajalik info asub, peab
ta tegema mitmeid klikke ja katsetusi. See näitab, et Tallinna kodulehe
menüülahendus ei vasta kõige olulisemale põhimõttele, milleks on õpitavus.
Tõhususe mõttes on Tallinna
kodulehe suurim probleem see, et isegi kui kasutaja mõistab üldist struktuuri,
ei vii menüüvalikud teda kiirelt soovitud teenuseni. Näiteks „Elukoha
registreerimine“ asub menüüpunkti Perekond all, kuigi intuitiivsem oleks paigutada
see Eluaseme ja kinnisvara kategooriasse. Sellised loogikavälised jaotused
nõuavad kasutajalt rohkem klikke ja katsetusi, et õige teenus üles leida.
Kui avada Tallinna kodulehelt
näiteks menüüst "Eluase ja kinnisvara", seejärel „Jäätmed“ ja sealt
edasi „Korraldatud jäätmevedu“, siis esmapilgul tundub, et kasutaja on sattunud
täiesti uuele lehele. Lehe ülaosas on küll olemas navigatsiooni riba
"Ringmajandus ja jäätmed > Korraldatud jäätmevedu", kuid see on
nii väikese fondiga ja halli värviga esitatud, et võib kergesti märkamatuks
jääda. Nielseni veakindluse põhimõtte järgi peaks süsteem aitama kasutajal
vigadest taastuda ja selgelt näitama, kus ta parasjagu asub. Tallinn.ee puhul
see komponent küll tehniliselt eksisteerib, aga ei täida oma eesmärki
efektiivselt, kuna seda on raske märgata ja see ei ole interaktsioonis
piisavalt esile tõstetud.
Kokkuvõttes hea kasutatavus ei tähenda ainult ilusaid ikoone või suurt funktsionaalsust. See tähendab selgust, loogikat, lihtsust, kiiret tegutsemist ja veakindlat süsteemi. Booking.com toetab kasutajat igas etapis, Tallinn.ee aga nõuab sageli liigset pingutust ja katsetamist. Avalike teenuste veebilehed peaksid ekstra arvestama süsteemse kasutatavuse põhimõtteid, tehes seeläbi kõigi elu lihtsamaks.
https://www.tallinn.ee/et
Kommentaarid
Postita kommentaar